GALERIA : Książka i drzeworyt w XVI wieku.

W Polsce XVI wieku niezwykle silnie rozwijało się
drukarstwo. Zjawisko to było związane z dużym rozkwitem kulturalnym kraju.
Wynikał on z szerzenia się na ziemiach polskich koncepcji humanistycznych.
Ożywienie nastąpiło nie tylko w sztukach plastycznych ale i w szkolnictwie oraz
nauce. Niewątpliwie do tak intensywnego rozwoju polskiej nauki i kultury ( w
tym i drukarstwa ) przyczyniła się stabilna sytuacja polityczna i gospodarcza
państwa. Ze zrozumiałych powodów wzrastało zapotrzebowanie na książkę
drukowaną. Oprócz dzieł politycznych i literackich, pojawiały się także prace
poświęcone sprawom gospodarczym - choćby jak przywoływane na tej witrynie
kilkakrotnie dzieło Anzelma Gostomskiego, Gospodarstwo. Przeciętny
nakład książki wynosił 500 - 1000 egzemplarzy, przy czym ta druga liczba rzadko
była przekraczana. Wśród najważniejszych ośrodków drukarskich XVI wieku należy
wymienić Kraków, w którym pierwsze drukarnie powstały w 1473 roku. W mieście
tym pod koniec wieku XVI działało aż 8 drukarskich oficyn
wydawniczych. W całej Rzeczypospolitej pod koniec tego wieku było 20 drukarń.
Wśród najsłynniejszych oficyn wydawniczych należy wymienić drukarnie : Henryka
Wietora ( ok. 1480 - 1546/7 ), Floriana Unglera ( zm. 1536 ), Jana Hellera (
1467 - 1525 ), Macieja i Marka Scharffenbergów - wszystkie działające w
Krakowie. W tym okresie drukarstwo rozwijało się również m.in. w Toruniu,
Wilnie, Wrocławiu. Podstawowym zdobieniem szesnastowiecznej książki był
drzeworyt - w dużym stopniu ją
wzbogacający.
Często w Europie wykorzystywano do ozdabiania drzeworyty słynnych artystów np. Łukasza Cranacha ( zobacz drzeworyt jego autorstwa - 51 KB ). Powszechniejsze było jednak korzystanie z usług mało znanych rzemieślników - drzeworytników, mniejszej klasy niż znani artyści.
wzbogacający.
Często w Europie wykorzystywano do ozdabiania drzeworyty słynnych artystów np. Łukasza Cranacha ( zobacz drzeworyt jego autorstwa - 51 KB ). Powszechniejsze było jednak korzystanie z usług mało znanych rzemieślników - drzeworytników, mniejszej klasy niż znani artyści.
( Uwaga : można się spotkać też z innymi danymi mówiącymi o liczbie drukarń w
XVI w. )
Drzeworyt
DRZEWORYT - czyli sztuka wycinania w drewnie rysunków
znana była już w II w p.n.e. w Indiach. Drzeworyt rozpowszechnił się w
Chinach ( VII w n.e. ) - odbijano dzięki niemu różne wzory na tkaninach,
karty do gry i wizerunki Buddy. Dzięki kontaktom handlowym Europy z dalekim
Wschodem Europa poznała sztukę drzeworytnictwa. Pierwsze drzeworyty spotykamy
w Europie na początku XV wieku w Holandii i Niemczech.
Głównym materiałem na którym wycinano rysunki były kawałki
drewna ( klocki, lub deseczki ) najczęściej z gruszy, czereśni rzadziej olchy
i lipy. Wykorzystywano gatunki mocnego drzewa. Wycięty klocek polerowano
dokładnie po tej stronie, na której pojawić miał się rysunek. Następnie
korzystając z gęsiego pióra nanoszono rysunek ciemną farbą. Drzeworytnik przy
pomocy cienkiego nożyka wycinał drewno. Stopniowo pojawiały się dokładniejsze
przyrządy do wycinania ( rylce ). Wyróżnia się dwa typy drzeworytów :
- Wykonany techniką czarnej kreski - czyli wycinano nożykiem lub dłutkiem drewno znajdujące się obok czarnych narysowanych piórem linii, a więc tę część drzeworytu, która nie była pokryta rysunkiem. Praktycznie wszystkie drzeworyty polskie z XVI wieku wykonano tą techniką.
- Wykonany techniką białej kreski - bardzo rzadki. Wycinano na klocku nie tło lecz rysunek ( czyli to co wcześniej narysowano na drewnie gęsim piórem ). Odbitka takiego drzeworytu wykonana na papierze miała biały rysunek na ciemnym tle. ( Zobacz ).
Proces wycinania drzeworytów wymagał dużej precyzji, by
nie zniszczyć rysunku. Wycięty drzeworyt po posmarowaniu go farbą drukarską
lub mieszaniną sadzy i gumy nadawał się do odbijania na papierze.
W drugiej połowie XVI wieku pojawił się drzeworyt sztorcowy - który był reakcją na coraz częstszą niezwykle dokładną technikę miedziorytu. W drzeworycie sztorcowym - zastąpiono drewno z gruszy bukszpanem, także zaczęto wycinać klocki w poprzek słojów zamiast, jak to robiono do tej pory, wzdłuż słojów. Zrezygnowano z nożyków stosując powszechnie rylce. Jednak to w XVII - XVIII wieku miedziorytnictwo zwyciężyło.
W drugiej połowie XVI wieku pojawił się drzeworyt sztorcowy - który był reakcją na coraz częstszą niezwykle dokładną technikę miedziorytu. W drzeworycie sztorcowym - zastąpiono drewno z gruszy bukszpanem, także zaczęto wycinać klocki w poprzek słojów zamiast, jak to robiono do tej pory, wzdłuż słojów. Zrezygnowano z nożyków stosując powszechnie rylce. Jednak to w XVII - XVIII wieku miedziorytnictwo zwyciężyło.
Trudno coś dokładnego powiedzieć o wykonawcach drzeworytów
zamieszczanych w książkach z XVI wieku, a więc również i na tej witrynie.
Czynności rzemieślnicze prawnie zakazne były polskiej szlachcie. Nie oznacza
to, że szlachcic w swoim domu nie mógł zajmować się wycinaniem wzorów w
drewnie, jeśli czerpałby z tego przyjemność. Główna rzesza drzeworytników
wywodziła się z uboższych mieszkańców miast, rzadziej ze wsi. Najczęściej
książki drzeworytami ozdabiali kartownicy - czyli producenci drzeworytów
ozdabiających karty do gry i samych kart. Znane są nazwiska kilkudziesięciu
kartowników z XVI wieku i okresu późniejszego. Udało się poznać także
nazwiska grupy bardziej znanych drzeworytników współpracujących ze słynnymi
oficynami wydawniczymi w kraju. Większość drzeworytników pozostała jednak
anonimowa. Dokładna analiza ich twórczości ( rysunku i sposobu wycinania
drzeworytu ) pozwala wyciągać pewne wnioski np. : czy umieli czytać, czy
zapoznali się z treścią ilustrowanego dzieła. I tak Tadeusz Seweryn, znany badacz
grafiki staropolskiej wskazał, że autor drzeworytu przedstawiającego orkę w
pracy Bartosza Paprockiego Koło rycerskie miał bardzo małe pojęcie
o tej czynności - ponieważ zapomniał narysować wszystkich części pługa
( zobacz ).
Świadczyć to może o miejskim pochodzeniu drzeworytnika, który dodatkowo nigdy
orki nie widział. W większości przypadków twórcy drzeworytów, byli tylko
mniej lub bardziej zdolnymi kopistami. By coś przedstawić obserwowali to np.
na innych drzeworytach lub miedziorytach, lub też w naturze. Następnym
krokiem było jak najlepsze odwzorowanie tego, co widzieli. Oczywiście dla tej
części, która wykazywała pomysłowość i umiejętności możemy zarezerwować
termin artyści, dla całej reszty : rzemieślnicy.
( Ilustracja przedstawiająca drukarnię pochodzi z
francuskiej książki Opera Thomae ( Paryż 1549 ), ilustracje
zamieszczono w pracy J. Sowińskiego, Polskie drukarstwo, Wrocław 1988;
szesnastowieczny drzeworyt autorstwa Łukasza Cranacha starszego pod tytułem Studnia
szarańczy z pracy : W. Hutt, Niemieckie malarstwo i grafika późnego
gotyku i renesansu, Warszawa 1985, s.124; drzeworyt wykonany techniką białej
kreski z anonimowego druku jarmarczno - odpustowego z 1649 r. pt. Sakwy.
W ktorych, nie dla Koni, ale dla ludzi ... Obroki. ).
Komentarze
Prześlij komentarz